Νεα

FLANEUR

ΤΟ ΟΝΟΜΑ: FLANEUR
Πριν αναζητήσω το όνομα της φετινής έκθεσης, στο μικρό Ερμουπολίτικο ΘΕΑΤΡΙΚΟ μουσείο της Κυβέλης, αναζήτησα όνομα για σένα, επισκέπτη. Το διάλεξα να ταιριάζει μ’ αυτό που θα δεις – φλανέρ – flâneur – ο περιπλανώμενος και πλανεμένος, που αναζητεί εικόνες μέσα στη σχόλη. Θα δεις πρώτα, γύρω σου, εικόνες, που ένας άλλος flâneur, πριν από σένα, αιχμαλώτισε με το φακό του.

UN TITRE: FLANEUR
Avant de trouver un titre pour l’exposition de cette année, qui a lieu dans le petit musée théâtral d’Ermoupolis, j’ai recherché un titre pour toi, visiteur. Je l’ai choisi en fonction de ce que tu vas voir – flâneur. Tu vas ainsi pouvoir voir des images qu’un autre flâneur, avant toi, a capturé avec son appareil photo.

Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΡΙΣΙΑΔΗΣ (1911 – 1993) ΣΕ ΔΕΚΑ ΒΙΤΡΙΝΕΣ
Στολισμένες στις φωτογραφίες, οι πέντε πρώτες θυμούνται το Ελληνικό θέατρο. Συναντήθηκαν ο Μιχάλης Κακογιάννης με τον Μίκη Θεοδωράκη. Συστήθηκαν ο Μάνος Χατζιδάκις με τον Νίκο Γκάτσο και τον Νίκο Κούνδουρο. Αντάμωσαν και λικνίστηκαν η Ραλλού Μάνου και το Καταραμένο Φίδι. Ο Μόραλης, ο Τσαρούχης, ο Κάρολος Κουν, η Μελίνα, ο Δημήτρης Μυράτ.

DIMITRIS HARISSIADIS (1911 – 1993) EN DIX VITRINES
Remplies de photographies, les 5 premières nous emmènent dans l’histoire du Théâtre Grec. La rencontre de Michalis Cacoyannis et de Mikis Theodorakis. La rencontre de Manos Chatzidakis avec Nikos Gatsos et Nikos Koundouros. Rallou Manou et le Serpent Maudit se retrouvent et se déhanchent. Moralis, Tsarouchis, Karolos Koun, Melina Mercouri, Dimitris Myrat.

Μετά, δύο βιτρίνες για το Νεώριο της Ερμούπολης, μας έδωσε τον τίτλο της έκθεσης που βλέπεις: Θέατρο του Αφρού / Floating Theatre. Αυτή η πόλη αποκαλύπτεται, ολόγυμνη και ζώσα, ελεύθερη απ’ τις νεκρές χρονολογίες.

Ensuite, il y a deux vitrines sur le Neorion d’Ermoupolis – qui nous a donné le titre de l’exposition que tu visites – Le Théâtre Flottant. Cette ville se dévoile, toute nue et vivante, libre des chronologies passées.

Άλλες δύο βιτρίνες για το Θέατρο της Επιδαύρου, στη μια μυρμηγκιάζει το πλήθος, στην άλλη άδειες κερκίδες. Η Κατίνα Παξινού καπνίζει.

Deux autres vitrines sont sur le Théâtre d’Epidaure, l’une ou l’on voit la foule qui grouille et l’autre avec des rangées vides. Katina Paxinou est en train de fumer.

Τέλος, Οι Δυο Μάγοι, που φυσούν το γυαλί σαν ήρωες του Σάμιουελ Μπέκετ.

Enfin Deux Magiciens soufflent dans du verre comme des héros de Beckett.

Φωτογραφικόν Πρακτορείον Δ. Α. Χαρισιάδη – Μουσείο Μπενάκη

Ο ΗΘΟΠΟΙΟΣ, FLANEUR ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΟΥΜΕΝΟΣ ΜΗΤΣΟΣ ΜΥΡΑΤ
Κλείσαμε στις βιτρίνες αντικείμενα από τουρνέ της Κυβέλης και του Μήτσου Μυράτ στον Ελληνισμό της Διασποράς. Συντροφιά τους η Αυτοβιογραφία του Μήτσου Μυράτ, πρώτη αυτοβιογραφία Έλληνος ηθοποιού, σε νέα σχολιασμένη έκδοση των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, που επιμελήθηκε ο Καθηγητής Ανδρέας Δημητριάδης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

LE COMEDIEN, FLANEUR – MITSOS MYRAT ET SON AUTOBIOGRAPHIE
Nous terminons avec des objets de Kyveli et de Mitsos Myrat provenant de leurs tournées aux communautés de la diaspora grecque. En compagnie de l’Autobiographie de Mitsos Myrat, la première d’un comédien grec, dans une édition annotée des Editions Universitaires de Crète, sous la direction du Professeur Andreas Dimitriadis de l’Université Aristotélicienne de Thessalonique. Cette autobiographie respire la France tant par ses séjours parisiens que par les œuvres théâtrales et poétiques qui sont ses références.

Την Τρίτη 22 Αυγούστου 2017 και ώρα 20:00 μ.μ. θα γίνει η παρουσίαση της Αυτοβιογραφίας του Μήτσου Μυράτ: Η ζωή μου, όπου θα διαβαστούν αποσπάσματα από τον Καθηγητή Ανδρέα Δημητριάδη. Στην προσωπική αφήγηση του Μυράτ εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει η άφιξη του θιάσου του Κ. Χρηστομάνου στο Θέατρο Απόλλων της Σύρου το 1904, με πρωταγωνιστές τον Μυράτ και την Κυβέλη στα πρώτα τους βήματα.

Και κλείνουμε:

Ο ΠΟΙΗΤΗΣ, FLANEUR ARTHUR RIMBAUD ΣΤΗ ΣΥΡΟ
Αυτός έφτιαξε τη λέξη/ρήμα robinsonner (!), βαφτίζοντάς την από ένα όνομα: Ροβινσώνας Κρούσος. Αυτός δα κι’ αν ήταν flâneur (στο θέατρο, αυτό το αναπάντεχο το λεν κουπέ).

Et pour finir:

LE POETE, FLANEUR ARTHUR RIMBAUD A SYROS
C’est lui qui a inventé le mot/verbe robinsonner (!) à partir d’un nom, celui de Robinson Crusoé, flâneur sacré!

Κυβέλη Θεοχάρη – Ζωγραφίδη (1924 – 2017) 
Φωτογραφία Δ. Χαρισιάδη

Έκθεση 2017 – Floating Theatre, συντελεστές: George Vafias – Αρχιτέκτων-Σκηνογράφος, Ελένη Κοζάου – Μουσειολόγος, Μαίρη Καπή – Θεατρολόγος, Φωτογραφίες – Ελένη Κοζάου.

Ευχαριστούμε θερμά το Μουσείο Μπενάκη που μας επέτρεψε να χρησιμοποιήσουμε τις φωτογραφίες από το αρχείο του Δημήτρη Χαρισιάδη.

Nous remercions chaleureusement le Musée Benaki pour nous avoir autorisés à utiliser les photographies des archives de Dimitris Harissiadis.

Βαλεντίνη Ποταμιάνου, Σύρος, Καλοκαίρι 2017.

Valentine Potamianos, Syros, Été 2017.

ΚΥΒΕΛΗ ΘΕΟΧΑΡΗ – ΖΩΓΡΑΦΙΔΗ (1924 – 2017)

Η Βαλεντίνη Ποταμιάνου και το Δ.Σ. του “Ινστιτούτου Κυβέλη” αναγγέλλουν τον θάνατο της Κυβέλης Θεοχάρη – Ζωγραφίδη, που τελείωσε στο σπίτι της πλήρης ημερών.

Η Κυβέλη Θεοχάρη – Ζωγραφίδη γεννήθηκε το 1924. Κόρη της πρωταγωνίστριας Μιράντας Μυράτ και του Σπύρου Θεοχάρη, εγγονή της Κυβέλης και του Μήτσου Μυράτ και πρώτη εξαδέλφη της Κυβέλης Μυράτ – Μαρίνου πρωτοεμφανίστηκε σε ηλικία οκτώ ετών σε παράσταση του Εθνικού Θεάτρου με τον Αιμίλιο Βεάκη.

Από το 1954 έως και τις αρχές της δεκαετίας του ’60 συμμετείχε σε επιφανείς θιάσους της αθηναϊκής θεατρικής σκηνής παίζοντας σε έργα κατά κύριο λόγο νέων ελλήνων θεατρικών συγγραφέων. Το ίδιο διάστημα έλαβε μέρος σε μερικές από τις πιο επιτυχημένες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου όπως “Γκόλφω” του Ορέστη Λάσκου, “Η άγνωστος” σε σκηνοθεσία του ιδίου, “Ο ζηλιαρόγατος” του Γιώργου Τζαβέλλα, “Στουρνάρα 288” του Ντίνου Δημόπουλου, “Ο Ηλίας του 16ου” του Αλέκου Σακελλάριου, “Ανθισμένη αμυγδαλιά” του Χρήστου Αποστόλου, “Ο Δήμος από τα Τρίκαλα” του Γιάννη Δαλιανίδη κ.ά.

Στην μετέπειτα επαγγελματική της πορεία εργάστηκε ως ξεναγός αρχαιολογικών χώρων και διευθύντρια – συντονίστρια σε ελληνικές και ευρωπαϊκές κρουαζιέρες, ενώ κατά τα έτη της πρωθυπουργίας του Ανδρέα Παπανδρέου ανέλαβε τις δημόσιες σχέσεις στο ιδιαίτερο γραφείο του καθώς και σε αυτό της πρωθυπουργίας του Κώστα Σημίτη.

Πρωτοστάτησε ως ιδρυτικό μέλος στη δημιουργία του “Ινστιτούτου Κυβέλη” το 1999.

Το 2014 επέστρεψε έπειτα από δεκαετίες στον κινηματογράφο πρωταγωνιστώντας στην ταινία docufiction του Alessandro Spiliotopulos “Οι κόρες του Χάους”, μία συμπαραγωγή του “Ινστιτούτου Κυβέλη” και της “Tetrafillon Films”.

Ακυρωση Αφιερωματος Πιραντελλο

Με λύπη μας ανακοινώνουμε ότι η προγραμματισμένη βραδιά (11/12/16) αφιερωμένη στον Λουίτζι Πιραντέλλο στο Θέατρο Απόλλων της Ερμούπολης ακυρώθηκε. Σας ευχόμαστε ένα όμορφο Σαββατοκύριακο.

Πιραντελλικο Φιναλε 2016 για το Ινστιτουτο

Οι δραστηριότητες του “Ινστιτούτου Κυβέλη” για το 2016 θα κλείσουν με έναν πανηγυρικό τρόπο στο θέατρο Απόλλων στις 11/12/2016 με ένα αφιέρωμα στον Ιταλό θεατρικό συγγραφέα Λουίτζι Πιραντέλλο.

Η ομάδα ΘΕ. ΑΜ. Α σε σκηνοθεσία Μάνου Τριανταφυλλάκη θα παρουσιάσει το έργο του Λουίτζι Πιραντέλλο Τσετσέ (CECE).

O Τσετσέ πατάει στα ίχνη της γαλλικής vaudeville και της κωμωδίας των παρεξηγήσεων, γεγονός που του χαρίζει μια μοναδικότητα ως προς το ύφος και τα χαρακτηριστικά της γραφής στο σύνολο των έργων του Pirandello. Το κεντρικό πρόσωπο είναι ένας νεαρός bon viveur που διάγει έναν έκλυτο βίο. Το κείμενο είναι πλούσιο σε λογοπαίγνια, ενώ οι ευφυείς ατάκες διαδέχονται η μία την άλλη. Ύστερα από έναν ορυμαγδό ανατροπών, το τέλος θα έρθει για να αποδείξει ότι η στρατηγική του πολυμήχανου νεαρού είναι η σωστότερη και ασφαλέστερη οδός για την ευτυχία όλων…

Ο λόγος του Pirandello γίνεται, για άλλη μια φορά, το όπλο της γοητείας των πρωταγωνιστών του και της έλξης των θαυμαστών του, θεμελιώνοντας ακόμα πιο στέρεα τη διαχρονική του σχέση με το ελληνικό κοινό…

Μια σχέση που ξεκινά το 1914 όταν η Ελλάδα είναι αυτή που τον “χρίζει” ευρωπαίο δραματουργό, μια και είναι η πρώτη χώρα μετά την Ιταλία που πρωτοπαίζονται έργα του. Την ευθύνη για την πρώτη παράσταση πιραντελλικού έργου στην ελληνική θεατρική σκηνή φέρει ο Τηλέμαχος Λεπενιώτης, ένας από τους “μύστες” της Νέας Σκηνής του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου, ο οποίος παρουσιάζει με το θίασό του, στις 19 Ιουνίου 1914 και για δύο συνεχόμενες μέρες, το μονόπρακτο: Η μέγγενη (La morsa) στο θέατρο Κυβέλης. Πρόκειται για το πρώτο μονόπρακτο που έγραψε ο Λουίτζι Πιραντέλλο και πρωτοδημοσιεύτηκε στα 1898, με τον αρχικό τίτλο: Ο επίλογος (L’ epilogo). Η παράσταση αυτή έρχεται σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία ο συγγραφέας είναι σχεδόν άγνωστος ως θεατρικός συγγραφέας ακόμα και στην Ιταλία, τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη παράσταση του έργου.

Στη συνέχεια του αφιερώματος, ως παράρτημα του Centro Nazionale di Studi Pirandelliani Agrigento για την ΝΑ Ευρώπη και την Κύπρο το “Ινστιτούτο Κυβέλη” θα παρουσιάσει την ταινία docufiction: Οι κόρες του χάους του Ελληνοϊταλού σκηνοθέτη Alessandro Spiliotopulos που αφορά την πρόσληψη του πιραντελλικού έργου μέσα από τη θεατρική ζωή της ηθοποιού Κυβέλης και του πρώτου της συζύγου Μήτσου Μυράτ. Οι δύο νέοι ηθοποιοί έπαιξαν στην Ερμούπολη για πρώτη φορά στο θέατρο Απόλλων το 1904 και από το 1914 παρουσιάζουν ως πρωτοπόροι τον Ίταλό δραματουργό στο ελληνικό κοινό.

Ο Σικελός θεατράνθρωπος ονόμαζε στον Ακράγαντα (Agrigento) το σπίτι του Χάος και τη Σικελία μεγάλη Ελλάδα. Στις 5 Δεκεμβρίου του 2014 η ταινία ταξίδεψε στην πατρίδα του Πιραντέλλο, το Αγκριτζέντο και βραβεύτηκε στα πλαίσια του 51ου συνεδρίου που διοργάνωσε το Κέντρο Πιραντελλικών Σπουδών.

“Φαντασμαγοριες” με αφορμη την φιλοξενια του “Syros GrEATings” 2016

Ένα όμορφο βίντεο με τίτλο Φαντασμαγορίες που δημιουργήθηκε από την Τατιάνα Κασιμάτη, φοιτήτρια του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, για τη δεξίωση καλωσορίσματος του 1ου φεστιβάλ γαστρονομικού πολιτισμού της Σύρου “Syros GrEATings” που φιλοξενήθηκε στο “Ινστιτούτο Κυβέλη” στις 16 Σεπτεμβρίου 2016.

Syros City Trail – 2016

Στις 2 Σεπτεμβρίου 2016, στα πλαίσια του 2ου αγώνα πόλης: Syros City Trail διεξήχθη η τεχνική ενημέρωση του αγώνα. Η τοποθεσία που επιλέχτηκε ήταν το “Ινστιτούτο Κυβέλη”. Αθλητές, εθελοντές και επισκέπτες ήρθαν για μια πολιτιστική ξενάγηση στο Ινστιτούτο που άνοιξε τις πόρτες του για τον αθλητικό κόσμο.

ΥΠΟΔΟΧΗ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ SIFF 2016

Το “Ινστιτούτο Κυβέλη” με μια μικρή γιορτή υποδέχτηκε τους συντελεστές του τέταρτου Syros International Film Festival SIFF (28/07-01/08/16). Η έκπληξη ήταν το κολάζ από την περσινή ταινία.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ – ΑΟΡΑΤΗ ΣΙΩΠΗ (ΤΗΣ ΤΙΤΙΚΑΣ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ)

Το “Ινστιτούτο Κυβέλη” σε συνεργασία με τις “Εκδόσεις Γαβριηλίδη” και το βιβλιοπωλείο “Βιβλιοπόντικας” φιλοξενεί την παρουσίαση της ποιητικής συλλογής της Τιτίκας Βλαχοπούλου: “ΑΟΡΑΤΗ ΣΙΩΠΗ”.

Το βιβλίο θα παρουσιάσει ο Θάνος Θραψιάδης.

Ποιήματα θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Γιώργος Μιχαλάκης και Τιτίκα Βλαχοπούλου.

Την εκδήλωση θα πλαισιώσει μουσικά η Αγγελική Κοκκίνη.

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΥΒΕΛΗ • Δευτέρα 01/08/16 στις 21:00 μ.μ.

Σπαρτιατών και Λεωνίδου γωνία, Περιοχή Αγ. Νικολάου, Ερμούπολη, Σύρος

ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ – ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ GINA BACHAUER ΣΤΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ

Στις 15 Ιουλίου το “Ινστιτούτο Κυβέλη” υποδέχτηκε τα διεθνή μουσικά βραβεία “Gina Bachauer”.

Την τιμή να παρευρεθεί στο χώρο έκανε ο πρόεδρος των βραβείων, Κωνσταντίνος Καράμπελας-Σγούρδας.

Τη βραδιά συνόδεψε με την κιθάρα του ο Άγγελος Ευστρατίου, βραβευμένος υπότροφος του “Gina Bachauer”, μαγεύοντας τους πάντες με τις μελωδίες του.

ΕΚΘΕΣΗ – ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΣΥΡΟ : ΧΤΕΣ ΚΑΙ ΤΩΡΑ

Μια συνομιλία με μύθους, φαντάσματα και ιστορικά πρόσωπα

Το “Ινστιτούτο Κυβέλη” σας προσκαλεί σε έναν κόσμο φαντασμάτων, κόσμο που λατρεύει το παλιό θέατρο, τις άφωνες φωτογραφίες, τα βουβά γράμματα, γράμματα ερωτικά. Όλα γύρω μας είναι γεμάτα θεούς και φαντάσματα.

Την έκθεση -που διαρκεί από τις 09/07/2016 έως το τέλος του 2017– σχεδίασαν και επιμελήθηκαν ο Άκης Μπαλάσκας και η Σοφία Στεργιοπούλου, προπτυχιακοί φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου του τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων.

Στην έκθεση συμμετέχει με το ψηφιακό της έργο και η Καλλιτέχνης και Καθηγήτρια του τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων Έλσα Χαραλάμπους.

Την ιδέα μας γι’ αυτήν την έκθεση στήριξαν μορφολογικά οι δύο λόφοι που στέκουν αντικριστά, στη Σύρο. Ανάμεσά τους, τοποθετήσαμε έναν άγνωστο ραψωδό-μελωδό που ψέλνει το αέναο τραγούδι της Ιστορίας και του ανθρώπινου δράματος. Μέσα στις βιτρίνες αποτυπώνονται στιγμές σημαντικές -όχι όλες- μπορούν ωστόσο να δώσουν ένα νέο αίσθημα για αναζήτηση στο “πέρα” και στο πριν, σήμερα. Όπως αποτυπώνεται στο ψηφιακό έργο ο χρόνος. Αναζητήσαμε και κάποια αυτογνωσία στήνοντας την έκθεση. Εμείς που είμαστε; Σίγουρα η μνήμη συγκροτεί ταυτότητα και εμείς δίχως εξάντα δεν ψάχνουμε ένα μέλλον που αποτυπώνουν και μεγιστοποιούν δραματικά τις καταστροφές του γένους οι μεγάλοι πίνακες στα Μουσεία και στο Λούβρο. Μέσα από το πανόραμα της δόξας και των καταστροφών της ιστορίας τοποθετήσαμε στην έκθεση, τους εαυτούς μας ταπεινά στην άκρη κάτω δεξιά, δίπλα στον Οδυσσέα.

Ευχαριστούμε θερμά για τα τεκμήρια μνήμης απο τις προσωπικές τους συλλογές τους:

Δημήτρη Ταλαγάνη

Γιάννη Ζυγομαλά

Ντίνα Συκούτρη

Ευχαριστούμε για τη σημαντική του βοήθεια τον:

Μανώλη Στρατή

Το “Ινστιτούτο Κυβέλη” θα βρίσκεται στη διάθεση του κοινού κάθε Τετάρτη έως Κυριακή 19:00 – 22:00 όπου μπορεί να παρακολουθήσει μαζί με την έκθεση και τις ταινίες-ντοκιμαντέρ από την προσωπική μας συλλογή. Τις υπόλοιπες ώρες και μέρες κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης.